PRINCIPII DE ORGANIZARE
ŞI FUNCŢIONARE
Activitatea Ministerului Public este organizată potrivit
principiilor Iegalităţii, imparţialităţii şi controlului
ierarhic.
a) Ori de cāte ori sunt īntrunite condiţiile prevăzute de
Iege pentru a acţiona īn vederea protejării unui interes public,
procurorul trebuie să acţioneze īn modul şi prin mijloacele
prevăzute de Iege.
Procurorul nu poate acţiona decāt īn Iimitele
competenţei sale, prin mijloacele şi īn cazurile stabilite prin
dispoziţiile Iegale. Cu alte cuvinte, īşi exercită atribuţiile
numai īn temeiul Iegii. Misiunea specifică de esenţă a
Ministerului Public este asigurarea respectării Iegii.
b) Potrivit principiului imparţialităţii, īn
spiritul prevederilor art.16 din Constituţie care statuează că
"Nimeni nu este mai presus de Iege", procurorul, īn
calitatea sa de reprezentant al īntregii societăţi, de apărător
al ordinii de drept, al drepturilor şi Iibertăţilor cetăţenilor,
are obligaţia să-şi exercite atribuţiile cu obiectivitate,
indiferent de calitatea persoanei cercetate sau de apartenenţa
sa social politică.
Procurorul trebuie să vegheze ca organele Ia a căror activitate
participă sau a căror activitate o supraveghează, să aplice
Iegea fără discriminare.
c) Subordonarea ierarhică, un alt principiu al
activităţii Ministerului Public, se concretizează īn aceea că
procurorii din fiecare parchet sunt subordonaţi conducătorului
acelui parchet, iar acesta din urmă este subordonat
conducătorului parchetului ierarhic superior din aceeaşi
circumscripţie teritorială.
Dispoziţiile procurorului ierarhic superior, date īn
conformitate cu Iegea, sunt obligatorii pentru procurorii din
subordine, dar īn instanţă procurorul de şedinţă este Iiber să
prezinte concluziile pe care Ie consideră īntemeiate potrivit
Iegii, ţinānd seama de probele administrate īn cauză.
Desigur că procurorul ierarhic superior poate să īndeplinească
oricare dintre atribuţiile procurorilor din subordine şi să
suspende ori să infirme actele şi dispoziţiile acestora dacă
sunt contrare Iegii.
Īn soluţiile dispuse, procurorul este independent, īn condiţiile
prevăzute de lege.
Lucrările repartizate pot fi trecute altui procuror numai īn
cazul suspendării sau al īncetării calităţii acestuia, ori īn
absenţa sa, dacă există cauze obiective care justifică urgenţa
şi care īmpiedică rezolvarea sa.
Ministerul Public acţionează pentru respectarea acestui
principiu şi pentru asigurarea permanentă a Iegalităţii
dispoziţiilor emise de procurorii cu funcţii de conducere.
Ministerul Public este independent īn relaţiile
cu celelalte autorităţi şi īşi exercită atribuţiile numai īn
temeiul legii şi pentru asigurarea respectării acesteia.
Parchetul funcţiona sub conducerea ministrului
justiţiei. Procurorii se bucurau de stabilitate.
Procurorul general era numit de către Prezidiul Marii Adunări
Naţionale, la propunerea Guvernului, după recomandarea
ministrului justiţiei.
Legea
nr. 6/1952 pentru īnfiinţarea şi organizarea Procuraturii
elimina din textele legislative sintagma „Minister Public”
īnlocuind-o cu termenul „procuror” iar Parchetul este numit
Procuratura.
Noua
instituţie astfel creată era un organ independent, subordonat
exclusiv organului suprem al puterii de stat şi Consiliului de
Miniştri. Procurorul general era numit de Marea Adunare
Naţională. Procuratura exercita activitatea de supraveghere şi
asigurare a respectării legii, apără drepturile şi interesele
legale ale cetăţenilor.
A
fost īnfiinţată Procuratura Generală ca aparat central de
conducere a tuturor unităţilor de procuratură formată din 8
direcţii şi 3 servicii.
Odată
cu adoptarea Legii nr. 60/1968 pentru organizarea şi
funcţionarea Procuraturii, a Codului penal şi a Codului de
procedură penală, Romānia devine prima ţară din Europa centrală
şi de Est care reintroduce īn legislaţie principii procesual
penale europene, eliminānd influenţele sovietice.
Legea
prevedea dreptul procurorului de a da dispoziţii obligatorii şi
de a lua măsuri cu privire la efectuarea oricărui act de
urmărire penală, precum şi de a īncuviinţa, autoriza, confirma
sau infirma actele şi măsurile procesuale ale organului de
urmărire penală.
Se
consacra dreptul procurorului de a efectua orice act de urmărire
īn orice cauză şi obligativitatea efectuării urmăririi īn
cazurile prevăzute de lege.
Atribuţiile organelor procuraturii se exercitau numai īn baza
legii şi a dispoziţiilor organelor ierarhic superioare.
Procurorul ierarhic superior putea să īndeplinească oricare din
atribuţiile procurorilor din subordine sau să suspende ori să
anuleze dispoziţiile acestora.
Īn
decembrie 1991 a fost adoptată noua Constituţie a Romāniei, cu
modificările şi completările efectuate īn 2003, care reflectă
schimbările democratice produse īn ţară īn decembrie 1989 şi
consacră o serie de principii noi īn ceea ce priveşte
activitatea judecătorească.
La 1
iulie 1993 a intrat īn vigoare Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească, care, īn conformitate cu prevederile
constituţionale, reintroduce termenul de „minister public",
punānd bazele organizării şi funcţionării noii instituţii.
S-a
recunoscut calitatea de magistrat procurorului şi dreptul
acestuia la stabilitate īn funcţie.
Prin
această lege a fost eliminată din competenţa procurorului
atribuţia de supraveghere generală, păstrāndu-i-se numai
atribuţiile judiciare.
Īn
urma modificării din 1996, a fost eliminată denumirea de Parchet
General şi a fost instituită funcţia de procuror general al
parchetului de pe lāngă curtea de apel.
Ulterior revizuirii Constituţiei prin
Legea nr. 429 din 13 octombrie 2003, au fost adoptate Legea nr.
303 din 28 mai 2004 privind statutul magistraţilor (denumire
modificată īn 2005 prin īnlocuirea termenului „magistraţi” cu
„judecători şi procurori”) şi Legea nr. 304 din 28 mai 2004
privind organizarea judiciară, care au īnlocuit Legea nr.
92/1992, armonizānd legislaţia romānă cu cea europeană, īn
procesul de pregătire a integrării Romāniei īn Uniunea
Europeană.
S-a statuat independenţa procurorului īn
soluţiile pe care le dispune, iar cariera magistratului a trecut
īn competenţa Consiliului Superior al Magistraturii, au fost
reglementate noile structuri specializate de combatere a
corupţiei şi crimei organizate. |